Klub partnerski


Wolfi Club Wolfsburg

 strona www


PODSTAWY NOWOCZESNEGO SZKOLENIA PIŁKARSKIEGO DZIECI I MŁODZIEŻY

Z wykorzystaniem materiałów i opracowań DFB (Niemieckiego Związku Piłki Nożnej).

TRENING DRUŻYNOWY

I. PODSTAWOWE TREŚCI TRENINGU W KLASIE E i F (orlik i żak).

A. Cechy prawidłowego treningu.

W szkoleniu takich grup wiekowych musimy mieć świadomość, że mamy do czynienia z dziećmi, które przychodząc na pierwsze zajęcia kochają piłkę nożną i cieszą się z każdej zdobytej bramki. Mamy do opanowania wielki „żywioł”, a zarazem do wykorzystania niesamowity potencjał, bo dzieci meldują się na zajęciach regularnie i z wielka radością. Dlatego bardzo ważne jest tutaj pierwsze wrażenie dziecka z odbytego treningu, musi on wzbudzać jego zainteresowanie oraz przynosić mu ogólną radość. Trzeba przyjąć zasadę, że efekty przyjdą razem z zabawą i radością, która powinna uczestniczyć na każdych zajęciach. W części głównej treningu nie może zabraknąć małych gier uproszczonych, które przynoszą właśnie spontaniczność i radość z gry, w której pada przecież dużo bramek.

  • gra i ruch podczas zajęć musi sprawiać radość dzieciom oraz rozwijać zaangażowanie i zachwyt ze współzawodnictwa z innymi
  • kształtować koordynację ruchową oraz stopniowo wzmacniać słabą muskulaturę
  • pracować nad małą koncentracją dzieci poprzez wskazywanie mocnych stron i pozytywne naśladowanie dorosłych idoli sportowych

B. Cele i założenia.

  • przekazanie zawodnikom podstawowej idei „strzelaj bramki i jednocześnie nie daj sobie ich strzelić”
  • preferuj radosny styl gry i ciekawe treningi
  • kładziemy duży nacisk na naukę wszystkich elementów techniki piłki nożnej
  • nie stresuj zawodników i pomagaj im przeżywać sportowe emocje
  • mamy podstawy do doskonalenia koordynacji ruchowej
  • popierać kreatywność, kształtować umiejętności współdziałania w zespole i „ducha zespołu”

C. Właściwy skład i zawartość treści treningowych.

  • dużo małych gier 2 x 2, 3 x 3, 4 x 4 – na małe bramki, bez zadań
  • wszystkie ćwiczenia motywujące i ciekawe w nauce wszystkich elementów piłkarskiego abecadła
  • dużo ćwiczeń z piłkami oraz gier uproszczonych w innych dyscyplinach sportowych
  • koordynację ruchową i gibkość kształtować poprzez zabawy, gry, sztafety - oczywiście w powiązaniu z piłką nożną

II. Wskazówki do treningu i szkoleniu w klasie E i F (orlik i żak).

A. Podstawowe zasady trenera w klasie E i F

  • trener to wzór dla młodego zawodnika mający wielki wpływ na rozwój jego osobowości
  • musi traktować równo i sprawiedliwie swoich zawodników oraz dbać o dobrą zabawę na zajęciach nie zwracając uwagi na zdobywane punkty czy bramki
  • każdy trener musi być przyjacielem i nauczycielem służącym w każdej chwili pomocą dla młodego zawodnika

B. Trener jest wychowawcą

  • trener dba równocześnie o rozwój sportowy i właściwe wychowanie zawodnika
  • jest z drużyną na „dobre i złe” przy porażkach i zwycięstwach
  • powinien pozostać w dobrej formie sportowej i być przykładem dla swoich podopiecznych
  • czynnie pomagają i pokazują ćwiczenia podczas zajęć

C. Podstawowe zasady treningu w klasie E i F

    ustalenie podstawowych reguł na zajęciach takich jak punktualność, kultura i higiena osobista, porządek w szatni i usprawiedliwianie nieobecności na treningach trener w sposób przyjazny objaśnia i poprawia zadania na treningu również podczas wszelkich niepowodzeń. Jak najwięcej chwali swoich podopiecznych. zawodnicy lub wyznaczeni dyżurni pomagają rozstawiać sprzęt do treningu każdy trening kończy się krótkim marszem lub ćwiczeniami uspokajającymi początek i koniec zajęć przebiega punktualnie i sprawnie

III. Prawidłowa budowa treningu

A. Wprowadzenie/Rozgrzewka

  • w tym wieku nie trzeba jeszcze stosować jakiś celowych określonych rozgrzewek. Powinna ona być oparta na grach i zabawach ruchowych pozwalających się wybiegać młodym zawodnikom
  • rozgrzewki powinny być interesujące i ułożone w taki sposób aby rozpoczynały się od mniej intensywnych ćwiczeń
  • rozgrzewki powinny w szczególności zawierać wiele ćwiczeń koordynacyjnych z piłkami i bez piłek

B. Część główna

  • powinna zawierać ćwiczenia motywujące do poznawania nowych technik piłki nożnej
  • nie wprowadzać monotonnych i jednostajnych ćwiczeń. Organizować małe współzawodnictwa podczas zajęć.
  • organizować ćwiczenia w taki sposób aby zawodnicy byli jak najwięcej w ruchu i mieli bardzo częsty kontakt z piłką
  • unikać długich przestojów podczas zajęć i częściej organizować ćwiczenia w małych grupach

C. Część końcowa

  • organizować małe gry uproszczone
  • stosować gry dowolne nastawione na inicjatywę zawodników. Optymalne będą gry 4 x 4 na jedną lub dwie bramki

IV. Zasady gry i wskazówki meczowe

A. Idealny mecz w klasie E i F

Idealnym boiskiem do gry będzie plac na szerokość dużego boiska piłkarskiego (55 x 36) od pola karnego do linii środkowej. Optymalna gra 7 x 7.

  • reguły gry uproszczone (bez gry na spalonego)
  • zmiany podczas gry dowolne (systemem hokejowym)
  • dla jeszcze młodszych zawodników zaleca się grę 5 x 5 na zmniejszonym polu gry

>B. Zadania trenera przed meczem>

  • wszystkie sytuacje będą łatwiej dostrzeżone na mniejszym boisku, które daje łatwiejsze możliwości do przekazywania wskazówek
  • wszyscy zawodnicy powinni brać udział w grze, także ci mniej uzdolnieni
  • przekazywać swoje wskazówki wszystkim zawodnikom tym początkującym i wybitnie utalentowanym

C. Właściwe zachowanie trenera podczas meczu

  • stosować wymienność pozycji na boisku, każdy zawodnik powinien spróbować gry na każdej pozycji, na pozycji bramkarza również przekazywać swoje wskazówki w krótki i prosty sposób
  • podczas gry nie wydawać wskazówek, raczej zachęcać do walki, chwalić i dodawać otuchy
  • uczyć dyscypliny i zasad fair play, rozstrzygać spory w sposób bezkonfliktowy

TRENING INDYWIDUALNY

Trening indywidualny oparty jest na analizie braków szkoleniowych , eliminacji złych nawyków oraz na udoskonalaniu nwłaściwych umiejętności piłkarskich.

Analiza obejmuje:

  • Technikę ( podania,przyjecia,drybling,strzał na bramkę )
  • Taktykę (indywidualną, zespołową )
  • Motorykę (główny nacisk na szybkość działania I reakcji, koordynację)
  • Nawyki żywieniowe i regeneracyjne piłkarzy

Trening indywidualny prowadzony jest w konfiguracjach:

  • 1x1 (trener plus zawodnik)
  • 1x2 (trener plus dwóch zawodników)
  • 1x4 (trener plus czterech zawodników)
  • Zawodnicy dobierani sa pod względem umiejetności i wieku biologicznego.
  • Trenig może być prowadzony w jęz. niemieckim, angielskim lub rosyjskim.
  • Czas trwania jednostki ustalany jest indywidualnie po dokonaniu analizy umiejetności.

W ramach treningu indywidualnego zapewniamy:

  • A – organizację meczy kontrolnych na terenie kraju i za granicą.
  • B – testy w klubach krajowych i zagranicznych
  • C – obozy szkoleniowe 3 lub 5-cio dniowe
  • D – po ukonczeniu 15-go roku zycia opiekę mmenedżerską
  • E – trening mentalny
  • F – trening pourazowy